Webbutik

MENY

Den första statsbaneelektrifieringen - ett pionjärprojekt i subarktisk miljö

Dokumentbeteckning: 100761
​Vid beställning av tryckta exemplar tillkommer en avgift för porto.

Hur gick det till när den första elektrifieringen av en statlig järnväg genomfördes i Sverige? Hur kommer det sig att valet av sträcka föll på Riksgränsbanan, en del av Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen, i ett område med extrema väderförhållanden i fjällvärlden och genom en nybliven nationalpark?

Författaren och fil. dr. Roine Viklund leder läsaren genom den fascinerande berättelsen om pionjärprojektet att elektrifiera den första sträckan av Statens järnvägar under 1910-talet. Vi får följa hur samarbetet mellan staten och de två företagen ASEA och Siemens fungerade, hur arbetet organiserades, vilka personer som var inblandade och hur el- och byggteknik användes och utvecklades för att ta det avgörande steget från ångdrift till eldrift. Dessutom ges förklaringar till förutsättningar för elektrifieringen, hur elloken konstruerades och varför Porjus kraftverk, det första storkraftverket norr om polcirkeln, anlades. År 1915, mitt under 1:a världskriget, invigdes elektrifieringen av Riksgränsbanan.

Med anledning av 100-årsjubiléet av Riksgränsbanans elektrifiering ger Sveriges Järnvägsmuseum ut denna omarbetade version av en avhandling i ämnet. Boken är rikt illustrerad med äldre fotografier och ritningar, varav flera publiceras för första gången.

Författare: Roine Viklund


Lagerstatus: 262 i lager
Artikelnr: TV000254
330,00 kr