Webbutik

MENY
Nyheter RSS
Trafikverkets årsredovisning -den 11 april 2018
Trafikverkets årsredovisning 2017 är här!
Den nya utgåvan finns nu i lager.
RSS

Nya produkter

Bild på Klassificering av suicid i vägtrafiken - en jämförelse mellan två sätt att klassificera dödsfall

Klassificering av suicid i vägtrafiken - en jämförelse mellan två sätt att klassificera dödsfall

Dokumentbeteckning: 2018:193

Under år 2010-2016 har en analysgrupp bestående av medarbetare från Transportstyrelsen, Trafikverket och Rättsmedicinalverket klassificerat suicidfall inom vägtransportsystemet. Denna rapport visar att analysgruppen klassificerar i genomsnitt ca 10 suicidfall om året utöver de som Rättsmedicinalverket klassificerar. Jämförelsen visar att bedömning av huruvida en person avlidit på grund av olycksfall eller suicid är beroende av det tillgängliga informationsunderlaget och en systematisk metod med underlag från händelseförlopp, väg- och fordonsförhållanden samt information om den omkomnes psykosociala livssituation.
Bild på Framtida bullerkrav på godståg – Beräkningar av bullereffekter och samhällsnyttor

Framtida bullerkrav på godståg – Beräkningar av bullereffekter och samhällsnyttor

Dokumentbeteckning: 2018:188

Regelverken i Europa om buller från godståg håller på att förändras. I denna rapport analyseras hur det påverkar bullerstörningarna i Sverige. Ett framtidsscenario där alla godståg antas uppfylla de bullerkrav som i dag ställs på nya fordon skulle innebära att bullerstörningarna minskar avsevärt. Den samhällsekonomiska nyttan av scenariot beräknas vara cirka 325 miljoner kr per år, och störningskostnaderna beräknas minska med cirka 40 procent. Antalet personer som utsätts för mer än 55 dBA ekvivalent ljudnivå skulle minska med cirka 30 procent. Effekten varierar i olika delar av landet beroende på bebyggelsestruktur, antal bullerutsatta, järnvägstrafikens sammansättning och tågens hastigheter. Bäst effekt ger åtgärden i exempelvis Örebro, Hallsberg, Karlstad och Lund. Där halveras eller mer än halveras antalet personer som utsätts för mer än 55 dBA. I kommuner med låg andel godstrafik är effekten mindre.