Webbutik

MENY
Nyheter RSS
Väginformationskartor -den 16 april 2019
2019 års kartor finns nu att beställa.
Nu finns det nya TTJ-moduler att beställa.
Årsredovisningen går nu att ladda ner.
RSS

Nya produkter

Bild på Trafiksäkerhet - Resultat från trafiksäkerhetsenkäten 2018

Trafiksäkerhet - Resultat från trafiksäkerhetsenkäten 2018

Dokumentbeteckning: 2018:244

Trafikverket spelar en central roll för trafiksäkerheten i Sverige. Verket samarbetar bland annat med polisen och kommunerna, men även med många andra aktörer i samhället för att öka trafiksäkerheten. Att ta fram och analysera statistik om trafiksäkerhet ingår som en del av detta ansvar. Trafiksäkerhetsenkäten är en årlig undersökning som har genomförts på uppdrag av dåvarande Trafiksäkerhetsverket åren 1981- 1992, av Vägverket åren 1993-2010 och av Trafikverket åren 2011-2018. I stort sett ställs samma frågor varje år, vilket gör Trafiksäkerhetsenkäten till en utmärkt källa för att studera förändringar av allmänhetens attityder till viktiga trafiksäkerhetsfrågor över tid.
Bild på Åtgärdsvalsstudie Västra infarten Nyköping

Åtgärdsvalsstudie Västra infarten Nyköping

Dokumentbeteckning: 2019:093

Nyköpingsregionen (Nyköpings och Oxelösunds kommun) med runt 68 000 invånare är inne i en mycket expansiv fas där befolkningstillväxten under de senaste åren infriat målen om en tillväxt på ca drygt 800 personer per år[1]. I planeringsperioden fram till år 2030 innebär det bostäder för ca 12 000 nya invånare i Nyköpingsregionen. Den fördjupade översiktsplanen för Nyköpings tätort och Skavsta visar den strategi som ska ge förutsättningar för att skapa en tät och attraktiv stad. Inriktningen för tillväxten är att låta staden främst växa inom sina nuvarande gränser. Nyköping påverkas dock av flera barriärer, som järnvägarna TGOJ- och Nyköpingsbanan men också Nyköpingsån, Östersjön, motorvägen E4, väg 53 samt odlingslandskapet. Till det kan läggas Ostlänken som planeras norr om stadens utbredning och som i mycket sammanfaller med flygkorridoren till Stockholm Skavsta flygplats. Dessa barriäreffekter bidrar till att mycket trafik kanaliseras till några få vägar och korsningar. Det skapar brister i tillgänglighet, kapacitet och trafiksäkerhet i områden där många bostäder planeras bl.a. i Nyköpings västra stadsdelar nära centrum och Arnölandet samt verksamhetsbebyggelse vid Stockholm Skavsta flygplats. Ambitionen och angreppssättet i studien har varit att försöka utgå från ett helhetstänk i en process med ett gemensamt lärande. Detta har resulterat att studien har mera karaktären av systemanalys än en strikt avgränsad åtgärdsvalsstudie med beskrivningar av enskilda åtgärders effekter och konsekvenser. Studien kommer att utgöra underlag för kommande planeringsprocesser och där fortsatt samverkan mellan parterna är ett nyckelord i det fortsatta arbetet.