Inverkan av tunnel på gångtider, Underlag för gångtidssimuleringar
Dokumentbeteckning: 2018:147
Vid körning genom tunnel ökar tågets luftmotstånd. Om tillgänglig effekt är tillräcklig för
att kompensera det ökade motståndet sker endast en ökad effektförbrukning men ingen
skillnad i gångtid jämfört med om det inte vore en tunnel. Om däremot tillgänglig effekt
inte kan kompensera det ökade luftmotståndet, t.ex. om det är uppförsbacke, kommer
gångtiden för att passera tunneln vara längre än att passera motsvarande sträcka utan
tunnel.
Här har skillnaden i gångtid med tunnel jämfört med utan tunnel undersökts för
dubbelspårstunnlar med längder 10 000 m, 4 000 m och 1 000 m, samt lutningar 10 ‰,
20 ‰ och 30 ‰. Tåget är ett 200 m långt ICE 3 med 8000 kW installerad effekt. För
längre tåg blir tidsskillnaden lägre eftersom ökningen av motståndet i tunneln blir relativt
sett lägre.