Horisontella samarbeten för ökad transporteffektivitet
Dokumentbeteckning: 2018:036
En stor del av dagens godstransporter sker med lastbilar, båtar och tåg som inte utnyttjas
fullt ut. Om lastbärare kunde utnyttjas mer effektivt skulle stora vinster kunna göras i form
av reducerad miljöpåverkan och kostnad samt frigörande av kapacitet i transportsystemet.
Det diskuteras därför alltmer att transportköpare genom samverkan skulle kunna fylla
respektive transport på ett bättre sätt; horisontellt samarbete. Detta samarbete är dock inte
helt naturligt eftersom det kan vara konkurrenter som behöver samarbeta och det finns en
hel del hinder som kan behöva övervinnas, så som exempelvis tekniska utmaningar,
konkurrenslagstiftning, kommersiella förutsättningar och affärsmodeller.
Horisontella samarbeten innebär att företag på samma nivå i försörjningskedjan samarbetar. Horisontella samarbeten har varit kärnan i det EU-finansierade CO3-projektet (Collaboration Concepts for Co-modality), vars syfte var att utveckla, professionalisera samt sprida information om affärsstrategi i logistiksamarbeten i Europa. Projektet CLOSER Starfish var ett första försök att sprida dessa tankar även i Sverige genom ett
forskningsprojekt som undersökte möjligheter för horisontella samarbeten med avseende på godstransporter på väg i Sverige.
FOI-projekt finansierat av Trafikverket, CLOSER, SSAB, ICA och Hector Rail
Författare: Niklas Arvidsson, RISE