Evakuering och röjning - förslag till åtgärder för effektiv hantering vid störningar i tågtrafiken
Dokumentbeteckning: 2017:193
Störningar i järnvägstrafiken kan få stora konsekvenser för samhället i form av
olägenheter för passagerare och såväl direkta som indirekta kostnader i samband med
stillestånd, evakuering och röjning.
Om det tar för lång tid innan man fattar beslut om och när en evakuering ska ske, finns
det en stor risk att passagerarna beslutar sig för att lämna tåget på egen hand. Detta
kallas för spontanevakuering och innebär en direkt fara för passagerarna, särskilt om det
sker på en bana med dubbelspår och där trafiken på det andra spåret inte har stoppats.
Över tid har Trafikverket och järnvägsföretagen utvecklat en praxis där två timmar är
måttstocken för en acceptabel tid till dess att en evakuering påbörjas. Denna praxis tas
upp i Järnvägsnätsbeskrivningen, men den är mer att betrakta som en rekommendation
än en regel.
Mot bakgrund av de olägenheter som vid upprepade tillfällen har uppstått i samband
med störningar i järnvägstrafiken, finns det skäl att se över hur verksamheten bedrivs
och hur den skulle kunna utvecklas. I denna rapport adresseras dessa frågor och nedan
tecknas bakgrunden till uppdraget.