Syftet med åtgärdsvalsstudien är se över vilka anspråk som finns på vägen och vad som
behöver åtgärdas ur trafiksäkerhets- och tillgänglighetssynpunkt.
Fyra projektspecifika mål för utvärdering av åtgärder har formulerats:
1. God funktion och ökad trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter.
Oskyddade trafikanter ska kunna ta sig tryggt, säkert och gent över och längs med väg 372.
Med det menas att gång- och cykelvägnätet ska vara sammankopplat till och ifrån olika
målpunkter och möjliggöra ökad gång- och cykeltrafik vilket därmed bidrar till hållbar
utveckling och förbättrad folkhälsa. Kommunens mål är att cykeltrafik ska utgöra minst 44
% av andelen resor som är kortare än fem kilometer till år 2030.
2. God funktion och ökad trafiksäkerhet för kollektivtrafikresande.
God standard på hållplatser och närhet till relevanta mål- och bytespunkter, vilket ska
bidra till hållbarare resval och påverka restidskvoten positivt för buss i förhållande till bil.
Kommunens mål är en fördubbling av kollektivtrafikresande till år 2030.
3. God funktion och ökad trafiksäkerhet för fordonstrafik.
Utformningen ska bidra till ökad trafiksäkerhet och jämnare trafikrytm för näringslivets
transporter och arbetspendling längs och tvärs väg 372. Vägens utformning ska följa
rådande regler samtidigt som hänsyn tas till eventuella dispenstransporter så att
framkomlighet för transporterna kan bibehållas.
4. Goda förutsättningar för attraktiva boendemiljöer.
Tydlig utformning och gestaltning som inte ökar bullerstörningar, bidrar till ökad trygghet
och säkerhet som exempelvis säker skolväg och att möjligheter till rekreation och friluftsliv
inte begränsas av barriäreffekter.
Inriktningen på åtgärdsvalen handlar framförallt om åtgärder som ger god måluppfyllelse
för de projektspecifika målen om trafiksäkerhet och tillgänglighet. Fullt utbyggd mötesfri väg
(2+1) med standard enligt motortrafikled har inte prioriterats som huvudsakligt alternativ
för fortsatt arbete eftersom det i dialog under arbetet med åtgärdsvalsstudien framgått att
hastigheten inte är avgörande. Ett jämnt flöde på väg 372 med få start och stopp ansågs
däremot vara viktigt, speciellt gällande den tunga trafiken. De föreslagna åtgärderna
möjliggör ändå en framtida mötesfrihet, flera av åtgärderna är sådana som också behövs
inför en eventuell framtida mötesseparering.