Webbutik

MENY

 

Välkommen till Trafikverkets webbutik.

Här hittar du publikationer, informationsmaterial och böcker från Trafikverket. Det mesta kan du ladda ned kostnadsfritt som pdf men det går även att beställa tryckt material.

Vi tar ut en fraktavgift på 40 kronor per beställning. Observera att avgiften gäller allt material i butiken och att moms tillkommer.

För leveranser till utlandet blir fraktavgiften 40 kr exklusive moms för leveranser som väger under 2 kg. Väger leveransen mer blir fraktavgiften densamma som den faktiska portokostnanden.

Nyheter RSS
Väginformationskartor -den 16 maj 2018
Årets kartor är här!
Trafikverkets årsredovisning -den 11 april 2018
Trafikverkets årsredovisning 2017 är här!
Den nya utgåvan finns nu i lager.
RSS

Nya produkter

Bild på Inverkan av tunnel på gångtider, Underlag för gångtidssimuleringar

Inverkan av tunnel på gångtider, Underlag för gångtidssimuleringar

Dokumentbeteckning: 2018:147

Vid körning genom tunnel ökar tågets luftmotstånd. Om tillgänglig effekt är tillräcklig för att kompensera det ökade motståndet sker endast en ökad effektförbrukning men ingen skillnad i gångtid jämfört med om det inte vore en tunnel. Om däremot tillgänglig effekt inte kan kompensera det ökade luftmotståndet, t.ex. om det är uppförsbacke, kommer gångtiden för att passera tunneln vara längre än att passera motsvarande sträcka utan tunnel.

Här har skillnaden i gångtid med tunnel jämfört med utan tunnel undersökts för dubbelspårstunnlar med längder 10 000 m, 4 000 m och 1 000 m, samt lutningar 10 ‰, 20 ‰ och 30 ‰. Tåget är ett 200 m långt ICE 3 med 8000 kW installerad effekt. För längre tåg blir tidsskillnaden lägre eftersom ökningen av motståndet i tunneln blir relativt sett lägre.
Bild på Reducing Highway Runoff Pollution - sustainable design and maintenance of stormwater treatment facilities

Reducing Highway Runoff Pollution - sustainable design and maintenance of stormwater treatment facilities

Dokumentbeteckning: 2018:155

Management practices for handling highway runoff differ between the various European national road administrations. These differences manifest themselves in different approaches related to planning, construction and operation of runoff treatment facilities. For example, Sweden, Norway and Germany, use different standard guidelines when managing stormwater. Proprietors, owners, consultants and building contractors involved in design and construction of treatment facilities are accountable for meeting the requirements set by the national road administrations or by the national environmental authorities.